Skönhet i sin renaste form

Hälsa

Ett hälsosamt liv

Hälsa och ett sunt leverne har på senare år kommit att bli något som allt fler är intresserade av. I stor utsträckning är det en följd av det samhälle vi lever i, där rörelse inte längre är en naturlig del av vardagen då vårt arbetsliv mer och mer består av att sitta still framför en dator eller dylikt.

ApelsinjuiceDet är dock inte alls vare sig svårt eller jobbigt att leva ett sunt och hälsosamt liv. Egentligen handlar det i hög grad om rena självklarheter.

Många förknippar nog en hälsosam livsstil med mat och detta är till stor del sant. Vad vi äter och stoppar i oss är av avgörande betydelse för hur vi och vår kropp mår. Dock behöver man inte sitta och knapra morötter dagarna i ända för att vara hälsosam, däremot är det bra att åtminstone försöka få sig åtminstone lite frukt och grönsaker varje dag.

En och annan vegetarisk måltid i veckan är också ett mycket enkelt sätt att bli lite sundare. Kött är både fetare och innehåller mer kalorier, dessutom har flera studier visat att det är direkt onyttigt att äta mer än 300-400 g kött i veckan, på grund av att detta ökar risken för bland annat tarmcancer och dylikt.

Motion och rörelse är en annan avgörande faktor för en sundare och mer hälsosam tillvaro. Även om man bara rör på sig i mindre utsträckning så påverkar detta hälsan i positiv riktning. Det vill säga man behöver inte tillbringa en timme om dagen på gymmet eller i löpspåret för att vara hälsosam. En promenad per dag om 20-30 minuter kommer man långt på.

En annan viktig faktor för ett sundare liv är sömn. Sömnen påverkar oss mer än vad vi tror och en utsövd kropp mår alltid bättre än en som sovit dåligt. Här påverkar även andra faktorer, som motion och rörelse, men även mat.

Motionerar man regelbundet har man ofta lättare att sova på natten och blir inte lika trött under dagen. Regelbundna matvanor är också viktigt för att man ska sova bra och framför allt är det viktigt att inte äta för nära läggdags, då kroppen inte hunnit smälta maten, vilket leder till att sömnkvalitén blir sämre och gör att man inte känner sig lika utvilad som man kanske borde göra.